10 de maig 2015

Tortada de Banyoles

Avui és dia 10! El dia de la mare a Suïssa!! Felicitats a totes les mares!! I a la meva un petonarro gegant!! ♥

Però el dia 10 també és dia d'arribada al repte #reposterasporeuropa!




Aquest mes és especial: estem d'aniversari!! Fa justament 1 any que la Pili va començar a fer-nos viatjar per tot Europa. I per celebrar-ho el viatge ha estat lleuger d'equipatge: ens quedem a Espanya! A més, ens ha donat unes quantes instruccions:

D'entrada, us seré sincera, quan vaig rebre la notificació vaig pensar "Espanya?? Però si encara queden països!!" És una mica el mateix que la famosa situació de "què, anem de vacances a Granada (o a Sevilla o a Galícia o...)? NO!! Això ja ho farem amb la inserso!"☺

Però ara estic desitjant veure les propostes de les meves companyes de viatge: hi ha tantes comunitats autònomes a la península! I la riquesa culinària és extraordinària així que... a veure què recollim!

GIRONA! CATALUNYA!! 

El dolç típic per excel·lència de la meva estimada ciutat és el Xuixo PERÒ (com no podia ser d'una altra manera) ja el tinc publicat a aquí en versió clàssica i a aquí en la seva versió de xocolata - tot i que tinc ganes de seguir investigant a veure si aconsegueixo una massa que mostri més els cercles interiors... però això, avui, no ve al cas. 

Pensant què podria publicar vaig recordar Banyoles! A només 20 minuts de la meva ciutat i tant especial amb el seu estany (pobre de tu que en diguis llac!! Sortiràs per cames!!!!☺) 

Me l'estimo molt Banyoles! De fet durant molts anys va ser com el meu segon lloc de residència doncs vaig ballar a l'Esbart Dansaire Fontcoberta fins que vaig venir a viure cap aquí. M'hi passava molts caps de setmana entre ballades, assajos, cafès i tapetes. M'hi lliguen molts records i gent molt estimada.   

Com que m'he posat nostàlgica, deixeu-me que faci una petita referència literària, no en va estem d'aniverari!!

"A l'hora de les postres, al dinar, apareixen a la taula una gran plata de crema cremada i un pa de pessic deliciós, flonjo, daurat, amb un polsim de sucre ingràvid..."

Fragment de El Quadern gris, Josep Pla.

I això és la Tortada!! Delicada, lleugera, senzilla, gustosa, boníssima i MOLT fàcil de fer!! 


La Tortada a Banyoles data del segle XIX però diuen que sense tenir-ne una referència clara, la recepta es pot datar de ben segur un segle abans. Segurament al començament era un pa de pessic casolà del que ningú en donava un cèntim fins que la Confiteria Boadella la va començar a comercialitzar i la va fer famosa.

Es fa amb un motlle de Tortada (que jo no tinc encara!!!! He dit abans que tinc molts amics a Banyoles?) o amb un motlle amb forma de corona baixa (que jo tampoc no tinc). I de receptes també n'hi ha de diferents! Sí!!! Totes tenen la mateixa base però podem trobar-hi un ingredient més a aquí o un ingredient menys a allà. De fet fins i tot diuen que la fórmula exacte és secreta! I que per mantenir-la secreta s'han arrencat fulls del receptari original!!☺ Us recomano llegir-vos aquest article perquè és la mar d'interessant! I val a dir que la Tortada més famosa de totes registrada sota el nom de "Tortada d'ametlla de Banyoles" es va deixar de fer el l'1 de juny del 2012 quan en Xavier Garriga (de can Boadella) ve jubilar-se. 

Però a Banyoles encara s'hi menja Tortada!! I d'entre totes les receptes no tan secretes, jo m'he quedat amb la recepta del bloc Què hi ha de postres? 

I l'he escollida principalment per 2 raons: 
  1. En Ramón té un bloc fantàstic ple de delícies i postres tradicionals de Banyoles, Girona i els entorn. Un bloc molt de casa, vaja! 
  2. La recepta és ben plana: ous, sucre, farina d'ametlla i una mica de farina tradicional. Res més!!! Tot plegat seguint una curiosa regla de proporcions que fa molt fàcil adaptar la massa a les nostres necessitats: 

1 ou x 30 g de sucre x 16 g de farina d'ametlles x 19 g de farina de rebosteria

I com que no tinc el motlle adequat... doncs he fet servir aquest motlle de bundt que encara no havia estrenat! I m'he dit: un bundt diferent! Un Catbundt!!☺ PERÒ NO ha estat la millor decisió que he pres...

... els motlles Bundt fan del desemmotllar tot un tema. Són molt bonics i vistosos però clar, el motlle té un munt de racons i raconets. La Tortada és flonja, molt flonja!! Així que ja us podeu imaginar que en algun moment vaig patir per perdre'n la meitat! No va passar però si que podeu veure que els pètals no són tot el perfecte que haurien de ser. En part perquè amb la por de no poder-la desemmotllar, em sembla que vaig abusar una mica de la mantega a l'hora d'untar el motlle i els residus de la mantega van ajudar a deixar-me la Tortada foradada com una regadora☺


Us prometo millors fotos així que tingui el motlle adient i un xic de temps.

Malgrat tot, estic contenta d'haver pogut estrenar aquest motlles amb aquest motiu floral per parlar-vos de Girona ja que justament avui, si us poguéssiu passejar pels carrers de la meva ciutat, la veuríeu més florida que mai ja que a Girona... és Temps de Flors! ♥

Però deixem-nos de xerrameca i anem a la recepta:

Ingredients

  • 6 ous
  • 180 grams de sucre
  • 96 grams d'ametlles
  • 114 grams de farina de rebosteria
  • Sucre llustre


Procediment

Preparem el motlle ben untat (sense passar-vos!) i un xic enfarinat. I escalfem el forn a 180°C
  • Posem els ous juntament amb el sucre dins un bol i batem fins que la barreja queda airosa però ferma i voluminosa. Aquest pas és important així que assegureu-vos que bateu prou (llegiu "Nota")
  • Seguidament incorporem la farina d'ametlla a cullerades tot assegurant-nos que la primera està integrada abans d'afegir la segona.
  • Després hi afegim la farina de rebosteria (tamisada) de la mateixa manera.
I ja ho tenim!! Un cop la farina està tota integrada ja podem emmotllar i coure al forn durant uns 25 minuts o fins que quedi daurada. Feu la prova de l'escuradents o toqueu la tortada amb el dit per assegurar-vos si està cuita: si la massa es recuperada de la vostra ditada vol dir que ja la teniu apunt!

La deixeu refredar uns 5 minuts dins el motlle, després desemmotlleu i la deixeu refredar del tot. Un cop freda i abans de servir, l'ensucreu amb el sucre llustre.

Estic segura que us encantarà!! I es conserva sense perdre ni una mica d'esponjositat fins a 3 o 4 dies PERÒ no us durarà tant!!

Us desitjo a tots un diumenge ben espaterrant i si us interessa una immersió culinària/rebostera a les entranyes de la península Ibèrica, no us perdeu el recopilatori que segur aconseguirem entre totes les viatgeres!☺

NOTA   


  1. Batre els ous amb el sucre. Sembla un joc de nens, sobretot avui que tenim molta ajuda d'en Ken, la KA i altres cosins i similars. Però, a l'hora de fer un pastís, quan veieu la barreja tota airosa i continueu amb la recepta, us heu preguntat mai si havíeu arribat al punt òptim de batuda? Si és possible aconseguir més volum?  Amb la Tortada i en Ramón he après una cosa més avui...

... per tal que la Tortada aguanti bé (fixeu-vos que no porta cap mena de llevant) és important batre els ous i el sucre fins al punt just. D'aquesta batuda en depèn no només l'estabilitat del pa de pessic sinó també la seva esponjositat i textura. I com sabem si hem aconseguit arribar a aquest punt?

En Ramón diu que els ous i el sucre s'han de batre fins que la massa fa cordó una expressió que jo no havia sentit mai encara però que s'utilitza molt per descriure la consistència de la massa batuda. Representa que al aixecar el batedor, una petita porció de la massa cau i forma un cordó que poc a poc s'anirà integrant a la superfície de la massa restant sense desplomar-se i/o enfonsar-se com una pedra. Si la batuda dels ous i el sucre no us passa aquesta prova és que li falta aire i lleugeresa. La massa és massa pesada i la Tortada no us sortirà bé. 

Estic segura que podem aplicar aquest petit test a tots els pastissos i pans de pessic del món mundial i ens ajudarà a millorar-ne la textura. No m'hi vaig fixar, la veritat, perquè tampoc n'era conscient però segur que també es pot aplicar aquesta norma a l'hora de fer les Magdalenes d'Estepa

De fet, és interessant saber que el llevat químic o impulsor NO lleva la massa per ell mateix. El que fa és impulsar i donar força a les bombolles d'aire que es formen al batre: com més airosa sigui aquesta batuda molt millor! I d'aquí que una massa batuda a consciencia pugui aguantar, un cop cuita, per ella mateixa i sense la necessitat d'ajuda química.  

Per cert, us interessen aquestes "Notes" o us estic donant massa la llauna? ☺

52 comentaris:

  1. Síiiiiiiiii... aqui a Holanda també!!! Tinc a la filla i el marit de vacances visitant la seva familia, pero sempre em puc fer un mini per donar-me un homenatge :)
    petons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aisha!! Un mini??!!? Un de ben gros!! Avui que no l'has de compartir... jajajaja
      Bon dia guapa!!

      Elimina
  2. Quina bona pinta! I diu molt amb les dates q estem a Girona! Un petó ben gros!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Igualment guapa!!! I MOLTES gràcies per deixar el comentari!!☺

      Elimina
  3. Hola Dolors!! encantada d'haver-te trobat!!! m'encanta el teu bloc i això que acabo de començar....et segueixo!! petonss

    ResponElimina
  4. Feliç dia de la mare Dolors. Quina gran recepta i boníssima segur. Les teves notes no són ni molt menys llargues ni pesades sinó tot el contrari i molt interessants i imprescindibles per fer les receptes

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Rosa Maria!! A mi m'interessen totes les cosetes que us escric a les notes però a vegades em sembla que us deixo anar un rotllo monumental!! Jajajajajaja
      Petons

      Elimina
  5. Oye mira que estoy encontrando yo cositas ricas por España, me ha encantado tu receta!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si Montse tenemos una variedad de envidia, verdad? Gracias por pasarte por aquí!!

      Elimina
  6. Feliç dia de la mare suïssa...i pel que fa la tortada...digna d'una pastissera banyolina de "postín" com diria la meva àvia...Banyoles està excel.lentment representada al repte europeu d'aquest mes....que a més és d'aniversari! Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mònica!!!!! ja feia deies que no et veia per aquí! Molta feina, oi? A vegades no es podem ser a tot arreu!! ☺
      Moltíssimes gràcies reina!!

      Elimina
  7. Quina bonissima pinta te aquesta tortada... mmmmmm!!!!!! Me menjava ara un trosset amb un poquet de xocolata amb llet (o blanc) mmmmmm!!!!!!!!
    No patisques per com ha quedat perque jo la veig preciosa!!!!! Una meravella!!
    Bessets!!! ^_^

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Maria Amparo!! La bellesa està a l'interior, oi? O això diuen!! ☺ La veritat és que independentment del tema del desemmotllar, la Tortada ha quedat molt bona!!!
      Una abraçada

      Elimina
  8. Ha de ser boníssima. Fa una pinta que et venen ganes de menjar-la

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molt bona és Sònia i tan lleugera... pots anar menjant que no omple!! ;)

      Elimina
  9. Quina pinta més bona! no coneixia la tortada, però passa a preferits, a augmentar la meva llista interminable ;). Un petó i espero que passessis un feliç dia de la mare!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eva és bona, ràpida de fer... de fet gairebé la podria incloure al #20minutsimàgia... I molt, MOLT fina!!! En vaig regalar 2 a les veïnes i van quedar al·lucinades!!☺

      Elimina
  10. Dolores que ricura de receta y que risa con lo del inserso jajaaa... te ha quedado precioso en este molde tan bonito!! Me encanta! !
    Un beso, Elisa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Elisa!! El molde es muy bonito, me tiene el corazón robado!!!!!♥♥ Y tu no lo has pensado nunca a la hora de viajar: mejor me voy este año al África que ya tendré tiempo de visitar España!! jajajajajaja

      Elimina
  11. viatjges amb l'INSERSO? ai mare quan m'he reigut. I és que els anys ja pesen. M'encanta Banyoles, el seu llac, encara que espero no trobar-me al monstre. I res de donar-nos la llauna, he llegit tot el post sencer :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Pili!!!!! jajajajaja I NOOOOOO encara no viatjo amb l'inserso!!! Que estic en plena joventut jo!!!! És només allò de "ja tindré temps de veure el que tinc al costat de casa" jajajajaja
      Cuida't guapa!!

      Elimina
  12. Uf Dolors, no saps l'estona que porto intentant deixar un comentari... blogger m'estava fent la guitza! Res, que quants cops no ens ha passat això a casa, de pensar, i perquè hem d'anar a tal lloc aquí a prop, podent anar a la quinta forca a l'estranger? Suposo que el fet de pensar que quan siguis gran serà més difícil anar lluny, et fa veure les coses d'aquesta manera.
    I quina tortada! No la coneixia, i això que tinc amics de Banyoles! Els hi haurè de cantar la canya!

    Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ai Víctor... ho sento!!¨a vegades això de la tecnologia... MERCI!!!! Per la paciència i per seguir-ho intentat!! Ets un sol!
      I si, canta la canya als banyolins que se les porten!!☺
      Petons

      Elimina
  13. Dolors, quina risa llegint la teua entrada...jo vaig pensar el mateix quan vaig veure: "España"...i això d'anar de viatge per la Península en el Imserso...JAJAJAJAJAJAJAJA Jo visc a València pero Catalunya m'encanta, i aquesta tortada no la coneixia, pero me l'apunto perque fa una pinta espectacular...I no dona...que les fotos no t'han quedat tant mal...Jo la veig estupenda!!! Un petó!

    ResponElimina
    Respostes
    1. jajajajajaja Eva!! Almenys no sóc la única que té aquest pensaments!! jajajajaja
      I moltes gràcies pel comentari!!
      Petons reina!

      Elimina
  14. Quina bona pinta Dolors!! no tinc excuses per no fer aquesta tortada.... un petonas molt gran

    ResponElimina
    Respostes
    1. No Sandra, excuses NO tens!! És ven fàcil!! I Molt bona!!☺
      Una abraçada reina

      Elimina
  15. Hola Dolors. Esta torta tiene una pinta fabulosa y con un color precioso, además el molde es una pasada y que supongo te habrá dado algunos problemas al desmoldar no?
    Veo que indicas una proporción de harina de almendras, de harina de repostería y de azúcar por cada huevo que se utiliza. Siguiendo esta proporción, las cantidades de azúcar y harina de almendras está correcta sin embargo la de harina de repostería no, ya que debían ser 114 gr en lugar de los 76 que indicas. ¿La has disminudo por alguna razón? o se me ha pasado al leer.
    Un abrazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Juan!! Gracias!
      No, no la disminuí a propósito ni tampoco te has saltado nada al leer: me equivoqué!!! La receta original con el molde de Tortada típico corresponde a una receta con 4 huevos. Así estaba la receta original. Yo hice mis cálculos y la hice a mi medida con 6 huevos. Al escribir la entrada me salté mis anotaciones y apunté la cantidad de harina de la receta original sin darme cuenta ☺ Cosas que pasan!!

      Muchas gracias por haberte leído todo el rollo que siempre les meto a mis lectores y queridos seguidores! I super agradecida por tu observación!! No hay nada peor que llegar a una receta, intentar hacerla y que no funcione por un fallo así de tonto ☺ Corregido está!!
      Un abrazo!

      Elimina
  16. ¡Qué bonita te ha quedado y menudo corte esponjoso tiene! ¡Una delicia!

    ¡Besos mil!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Parece que flota Cuca, esta divina!! Gracias por ru comentario!! ☺
      Un abrazo

      Elimina
  17. Que esponjosa se ve y en ese molde tannnn bonito, apetece mucho mas. Un abrazo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchísimas gracias!! Se agradece tanto interés! La Tortada se lo merece! Me siento muy halagada! ☺

      Elimina
  18. Tiene una pinta espectacular!!que esponjosita se ve mmmmm
    besotes guapetona!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias!!! Si... está tierna, tierna!!

      Elimina
  19. Ummm qué bizcocho más esponjoso para mojar en el café :)
    Besotes

    ResponElimina
    Respostes
    1. Una muy buena idea!! O para acompañarlo con un moscatel o un vinito dulce... un lujo! ☺
      Besos

      Elimina
  20. OOOohhhh!! M'ha encantat aquesta recepta teva!!! Deu ser deliciós.......No tardaré gaire en fer-lo! Ah! I el motlle és una passada!!! És el proper que em vull comprar de la marca Nordic Ware..... Et dono un consell.....utilitzar spray desemmotllant, ja veuràs que bé que va!!
    Petons, Dolors!!!
    Olga

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci Olga!!!!! Justament ahir ho vaig llegir en una revista però vaig pensar que potser era publicitat! Si m'ho dius tu el compro demà mateix!!! :)

      Elimina
  21. Seguro que está increíble... Y en ese molde de Bundt de Nordic Ware ha sido todo un acierto el horneado!!! Guárdame un trocito que para mañana no tengo naita de desayuno... ;)

    ResponElimina
  22. T'ha quedat preciós!! L'he de provar!!, una pinta espectacular i les fotos t'han quedat molt dolces.
    Sílvia (Noma Cakes)

    ResponElimina
  23. Aquest tall tan esponjós, i aquests ingredients em semblen perfectes per un bon berenar, sempre fem el pà de pessic del llibre verd de la meva mare (el llibre enia amb un diari farà uns 35 anys!) però aquesta tortada de banyoles me l'emporto, una manera de variar amb un bundtcat :o)
    Petons
    Palmira

    ResponElimina
  24. tiene una pinta super esponjosa !! me encanta¡¡
    besitos

    ResponElimina
  25. Que buena pinta, super suave y esponjoso! Casi oigo el ruidito cuando coges un cachito y lo aprietas!Ummmm
    Besos

    ResponElimina
  26. Deliciosa, este fin de semana, estaré por Girona así que buscaré esta tarta para probarla, porque tiene una pinta tremenda, un beso
    http://thecakequeenmadrid.blogspot.com.es/2015/05/pastas-del-consejo-reposteras-por-europa.html

    ResponElimina
  27. Quina bona pinta Deu meu!!!! I tant esponjós.... Cada dia et superes mes Dolors!! I molt encertat amb el Temps de Flors de la teva ciutat que a mi em te el cor robat i procuro anar-hi sempre que puc i en aquestes dades també, que Girona està preciosa :)

    ResponElimina
  28. Doncs amb tot el patiment per lo del motlle... jo la veig preciosa! Queda molt esponjós i la forma sembla perfecta! Empolsinada amb el sucre llustre i tot plegat... Boníssima!
    Marta

    ResponElimina
  29. Una tortada deliciosa, un bon homenatge a Banyoles. I amb aquest motlle, t'ha quedat molt bonic, ha valgut la pena la feinada per desemmotllar-lo :)

    ResponElimina
  30. No cal dor que vau tenir un magnífic dia de la mare amb aquest coc...boníssim
    Ptnts
    Dolça

    ResponElimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...